Kanal Tedavisinin Gerekli Olduğu Durumlar

Kanal Tedavisinin Gerekli Olduğu Durumlar, Kanal tedavisi gerektiren diş nasıl anlaşılır? Kanal tedavisi yapılmazsa ne olur?

Kanal tedavisinin gerekli olduğu durumlar, dişte oluşan çürüklerin tedavi edilmemesi nedeniyle çürüğün derilerdeki sinirlere kadar ulaşıp iltihaplandırması nedeniyle meydana gelir. Dişte bulunan sinirlerinin iltihap olması çok şiddetli diş ağrıları yaşamasına sebep olmaktadır.

Çürümüş, apse yapmış ve ağrılı dişin tedavi edilmesinde kanal tedavisi ihtiyacı duyulur. Kanal tedavisi yapılırken diş dokusunun içindeki kök kanalları ve yumuşak dokular temizlenir. Temizlenen sinirler dişlerin hassasiyetine neden olan, sıcak soğuk algısını sağlayan dokulardır. Bu nedenle o sinirlerin temizlenmesi ağız sağlığı açısından hayati bir önem taşımamakla birlikte hastanın çektiği şiddetli diş ağrılarına son vermektedir. Sonrasında meydana gelen boşluklar doldurulur. Günümüzde lokal anestezi uygulanarak yapılan bu işlem ağrısız olarak tamamlanmaktadır.

Kanal Tedavisinin Gerekli Olduğu Durumlar

Kanal tedavisi ne kadar sürer ?

Kanal tedavileri diğer diş çürükleri gibi kısa süren tedaviler değildir. Tedavi süresi hastanın dişindeki kök sayısına ve kökün şekline, enfeksiyon durumlarına, bağlı olarak değişiklikler gösterir. Gereken bazı durumlarda ise ilave bazı işlemler uygulanabilir. Tedavi aşaması 30 dakikadan 90 dakikaya kadar sürebilmektedir. Fakat enfeksiyon olması ve antibiyotik kullanılması gereken durumlarda 10 güne kadar sürebilir.  Diş sinirlerinde hekim bir enfeksiyona rastlarsa diş temizliği amacıyla ilaç koyar ve geçici dolguyla doldurup bir hafta bekler. Kanal tedavisi ihtiyacı duyan hastaların aynı gün içerisinde tedavi tamamlanıp diş doldurulur.

Diş artık kanal tedavisi uygulanamaz bir haldeyse, sürekli devam eden bir apse durumu mevcutsa artık o dişin kurtarılma ihtimali yok demektir. Bu gibi durumlarda ise Diş çekimi yapılmalıdır. Ardından implant veya kaplama kullanılarak tedaviler gerçekleştirilir.

Kanal Tedavisi Nasıl Uygulanır?

Kanal tedavisi ihtiyacı öncesinde Diş Hekimi verilerden yararlanarak bilgi sahibi olmaktadırlar. Örneğin hastada uzun zamandır devam eden ve geçmeyen bir diş ağrısı olup olmadığı, hastada sıcak soğuk hassasiyeti olup olmaması, dişte durduk yere bir ağrı meydana gelip gelmediği, diş etinde veya çenede yüzde apseyi işaret eden şişliklerin olup olmaması diş hekimine diş hakkında büyük ipuçları vermektedir.

Kanal tedavisi ihtiyacı alanında uzmanlaşmış ve tecrübeli endodontistler tarafından gerçekleştirilir. Diş pulpası veya diş sinirinin ile ilgili her türlü hastalığın teşhisinin konulması ve tedavisi konusunda uzmanlaşmış diş hekimlerine endodontist denir.

Kanal tedavisi uygulanırken yapılacak ilk iş diş kanallarının şeklini görmek ve enfeksiyon durumlarını inceleyebilmek için bir röntgen filmi çekilmesidir. Ardından diş hekimi dişi ve etrafını uyuşturmak için lokal anestezi uygular ve bu sayede hasta hiçbir acı hissetmez. Tedavi esnasında dişin etrafına lastik bir materyal yerleştiril ve bu sayede o bölgenin kuru kalması sağlanır.

Dişin tamamen uyuşmasının ardından işleme başlanır. Diş hekimi kök kanallarına erişebilmek için dişe bir delik açarak bu delik aracılığıyla sinir dokusunu, içerideki zararlı bakterileri ve pulpayı temizler. Bu temizleme işlemi büyüklükleri ve çapları giderek artan kanal tedavisi törpüleri ile kazınıp fırçalanarak gerçekleştirilir. Dişin köklerinin komple temizlendiğinden emin olunduktan sonra açılan delik tekrar kapatılır.

Uygulanan kanal tedavisinin ardından dikkat edilmesi gereken bazı durumlar bulunmaktadır. Öncelikle diş köklerinin temizlenmesinden sonra ağızda kalabilecek kalıntıların temizlenmesi için tuzlu su ve diş hekiminin önerdiği uygun gargarayla ağız düzenli bir şekilde temizlenmelidir. Tedavinin ardından sert ve kabuklu yiyecekler tüketmekten, sakız ve şekerli gıdaları kullanmaktan bir süre kaçınmak gerekir. Rutin olarak diş temizliğine ara vermeden devam edilmelidir. Tedavinin ardından en az bir hafta tedavi edilen dişte ağrı ve hassasiyet görülebilmektedir. Bu durumlarda diş hekiminin önerdiği ağrı kesici ilaçlar kullanılabilir. Fakat bu süreç bir haftanın uzun süre devam ediyorsa tedaviyi uygulayan diş hekimine başvurmak gerekir.

Kanal Tedavisinin Olumlu ve Olumsuz Yönleri

Kanal tedavisi sayesinde diş kayıplarının önüne geçilir, hasta dişini her ne kadar sinirleri olmasa da kaybetmemiş olur. Ayrıca dişin çevreleyen kemik yapısı da korunmuş olur.

Tüm olumlu durumların yanı sıra kanal tedavisi yaptırmanın olumsuz yönleri de bulunmaktadır. Bunlardan ilki dişin sinirleri alındığı için dişe bağlı olan kan damarları beslenemez ve bu durum neticesinde dişin ömrü kısalır. Dişte oluşan enfeksiyonun kanal tedavisi yapılsa bile tekrar etme ihtimali her zaman mevcuttur. Bu nedenle kanal tedavisi ihtiyacı işinde uzman olan, tecrübeli hekimler tarafından giderilmelidir. Bir diğer dezavantajı da kanal tedavisi işleminin normal işlemlerden biraz daha uzun sürmesinin hastayı yormasıdır.

İşte bu nedenlerden dolayı dişlere zamanında gerekli özeni göstermek gerekir. Diş kaybı, implantlar, köprüler, kanal tedavisi gibi işlemlerin önüne geçmek için sağlıklı olan dişlerin rutin bakımları aksatmadan yapılmalı, günde en az iki defa dişler fırçalanmalı ve diş ipi kullanılmalıdır. Şekerli gıdaların aşırı tüketimi, sigara ve alkol kullanımı da bu hususta olumsuz rol oynamaktadır. Yılda en az 2 defa diş hekimi muayenesi yaptırmak ve diş taşlarının temizlettirilmesi ağız sağlığı açısından ihmal edilmeyecek konulardır.