Diş Teli (Ortodonti)

Diş hekimliği alanında ağız ve yüz anomalilerinin düzeltilmesi maksadıyla yapılan tedavilerin tümüne ortodonti adı verilir. Diş teli tedavisi de bu alanda yapılan uygulamalardan biridir. Diş teli tedavisinde amaç, dişlerle birlikte çene yapısının birbirine uyumlu hale getirilmesidir. Diş teli tedavisi, ortodontik tedavi olarak da isimlendirilir. Bu tedavi yöntemi ile hem güzel gülümsemelerin elde edilmesi, hem de daha kaliteli bir yaşam standardına ulaşılmış olur.

Ortodonti Tedavisi Nasıl Yapılır?

• Diş telleri sürekli güç uygulanama prensibi ile çalışır. İstenen yöne, belirli bir zaman aralığında sürekli güç uygulanır. Uygulanan gücün çok fazla olması durumunda dişe ve dişin çevresindeki dokuya zarar verilebilir.
  • Dişin arzu edilen pozisyonu alması için sürekli ve hafif bir basınç ile sürekli sıkılması gerekir. Dişlere yapışan ve aralarından diş teli iplerinin geçtiği aparatlar vardır. Bu aparatlara braket ismi verilir. Braketler, dişlere yapışık olduğu için tedaviye katkı sağlarlar. Braketler, dişleri doğru tarafa yönlendiren kulplardır. Braketler, teller aracılığı ile dişlere güç uygular. Bu sayede dişler zaman içerisinde istenen konuma gelmiş olur.
  • Ortodonti tedavisinde amaç, dişleri kemik içerisinde hareket ettirmektir. Hareketin birkaç gün içinde gerçekleşmesi mümkün değildir. Dişin kemik içinde 1 ya da 2 m hareket etmesi esastır.
  • Modern tedavi yöntemlerinde kısa ve seyrek randevularla istenen sonuca ulaşılabilir. Hastalara metal, cam ya da seramik braket gibi tedavi opsiyonları sunulabilir.

Ortodonti Tedavisi Ne Zaman Yapılmalıdır?

Uluslararası Ortodonti Birliği tarafından yapılan açıklamaya göre 7 yaş grubunda yer alan tüm çocukların ortodontik tedaviden geçirilmesi gerektiğini belirtir. Bu sayede çocukların dişlerindeki gelişim problemleri erken yaşta teşhis edilebilir.

Sorunların erken teşhis edilmesi durumunda erkenden tedaviye başlanabilir. Genel olarak bu tedaviye 10-12 yaş öncesinde başlanmamalıdır. Bu kapsamda yapılan kontrollerde fiziki olarak hiçbir şey yapılmasa da çene yapısı ve dişlerin gelişimi tespit edilmiş olur.

Yetişkinlerde söz konusu tedavi her yaş grubu için uygundur. Güzel bir gülüşe kavuşmak için hiçbir zaman geç değildir. Diş çekilmesine bağlı olarak yetişkinlerin diş yapılarında bir kısım yer değiştirmeler olabilir. Bu da ağız yapısında düzensizliklere sebep olacaktır. Söz konusu düzensizlikler ortadontik tedavi yöntemleri ile düzeltilebilir.

Son yıllarda teknolojinin hızla geliştiği ve insanların bilinçlendiği bir gerçektir. Bu kapsamda diş teli kullanımı da önemli ölçüde artış göstermiştir.

Diş Teli Tedavisinde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Diş teli tedavisi, uzun bir süreç gerektiren ve bu kapsamda sabır gösterilmesi gereken bir süreçtir. Diş hekimi, tedavinin başında süreci detaylı olarak hastaya anlatmalı, hastanın da doktorun tüm tavsiyelerini hassasiyetle uygulaması gerekir. Aksi takdirde tedaviden arzu edilen sonuç elde edilemez. Dişlere tel takıldıktan sonra belli bir süre ağrı hissedilebilir. Fakat ağrı uzun süre devam ederse doktorunuza görünmenizde fayda vardır.

Tedavi müddetince bazı yiyecek ve içeceklerden uzak durmak gerekir. Bunların başında elma gibi sert yiyecekler gelir. Bunun yanında dişe yapışma özelliği olan lokum, sakız gibi yiyeceklerin de bu süreçte tüketilmesi tavsiye edilmez. Yiyecek tercihleriniz genel olarak sulu, yumuşak ve kolay parçalanan yiyeceklere yönelik olmalıdır.

Dil teli takılmış olan kişiler, ağız bölgesini dışarıdan gelen darbelere karşı korumalıdır. Herhangi bir dış etkide ağızdaki braketlerin kırılması söz konusudur. Özellikle aktif spor yapanlar tedavi sürecinde hareketli spor dallarına ya ara vermeli ya da ayrıca hassasiyet göstermelidir.

Diş teli takılı iken dişlerinizi sert şekilde fırçalamamaya özen göstermeniz gerekir. Bastırmadan, yumuşak bir fırça ile dişler fırçalanmalıdır. Ortodonti sonrasında ağızdaki braketlerin aralarının temizlenmesi için de ara yüz fırçaları tercih edilebilir.