Çocuk Diş Doktoru (Pedodontist)

Çocuk Diş Doktoru (Pedodontist) Kimlere Denir ?

Uzmanlığını Çocuk Ağız ve Diş Sağlığı üzerine tamamlamış diş hekimlerine çocuk diş hekimi (pedodontist) denir. Diş hekimleri hastanın dişlerini, diş etlerini ve ağzın ilgili kısımlarını kontrol ederek gerekli durumlarda teşhis ve tedavi eden bir meslek dalıdır. Ağız sağlığını etkileyen diş ve diş eti bakımı ve beslenme seçenekleri hakkında tavsiyeler sağlar. Diş hekiminin temel görev ve sorumlulukları, her yaştan hastanın diş ve ağız sağlığının kontrol edilmesi ve buna göre tedavi edilmesidir. Çocuklar için özel çocuk diş doktoru vardır ve bu doktorların çocuklara olan yaklaşımı daha naif olmalıdır.

Diş hekimlerinin görevleri şöyle sıralanabilir:

• Çürüklerin giderilmesi ve boşlukların doldurulması için diş dolgusu,
  • Diş çekimi
  • Diş sıkma ve ısırma sorunlarını düzeltmek için dişleri tedavi etmek,
  • Tıbbi işlemler sırasında hastanın ağrı hissetmemesi için anestezi uygulamak,
  • Antibiyotik veya diğer ilaçları reçete halinde yazmak,
  • Protez gibi diş ekipmanlarının modellerini ve ölçülerini hastalara uygun hale getirmek,
  • Diş ipi, florür ve diğer diş bakım yöntemlerinin kullanımı hakkında hastaları bilgilendirmek,
  • Meslek alanında çalışan personelin, teknik ve idari personelin çalışmalarını denetlemek,
  • Hasta bakımı sağlayabilecek, hasta koşullarını iyileştirebilecek veya hastaları tedavi edebilecek yeni ürünler hakkında en son bilgiler hakkında bilgi edinmek.

Doktorların sahip olması gereken bazı nitelikler vardır. Bunlar şöyle sıralanabilir:

• Aletleri sınırlı bir alanda kullanma becerisine sahip,
  • Hastalar ve diğer profesyonellerle iyi iletişim kurabilme kabiliyeti,
  • Detay odaklı çalışma ile ağız boşluğundaki değişiklik ve problemlerin tespit edilebilmesi,
  • Doğru hasta bakım kayıtlarını tutmak da dahil olmak üzere güçlü organizasyonel yeteneklere sahip olma,
  • Uzun süre ayakta durmayı gerektiren diş operasyonlarını yapabilecek fiziksel yeteneğe sahip olmak,
  • Özel bakıma ihtiyacı olan hastalara uzun süreli sabır gösterme,
  • Hastanın semptomlarını değerlendirebilecek ve uygun tedavileri seçebilecek problem çözme yeteneğine sahip olmak
Cocuk Dis Doktoru
Cocuk Dis Hekimi

Çocuk Diş Doktoru

Pedodonti olarak da adlandırılan çocuk diş doktoru korkusu genellikle kötü çocukluk deneyimlerinin sonucudur. Çocukların diş tedavileri uzmanlar tarafından yapılır, bu da önce çocukla iyi iletişim kurmasını sağlar, bu da uzun vadede diş tedavisi ve önleyici işlemlerin yapılmasını kolaylaştırır. Diş hekiminin temel görevlerinden biri gelişmekte olan çocuğun fiziksel ve zihinsel gelişimini gözlemlemek ve çocuğun diş hekimini görmeye alışmasını sağlamaktır. Dişçiye gitmekten korkan hemen hemen tüm insanların çocukluklarında diş hekimi ile ilgili kötü anıları vardır. Diğer diş hekimlerinden farklı olarak, çocuk diş hekimleri çocuklarla iletişim kurmak için eğitilmiştir.

Diş hekimleri, genel diş yapısı ve gelişmekte olan dişlerin anatomisi hakkında iyi bir bilgi birikimine sahiptir. Bu bilgilere dayanarak diş rahatsızlıkları kolayca teşhis edilebilir. Bu nedenle çocukların diş muayenesi ve diş tedavilerinde çocuk diş hekimlerine öncelik verilmelidir. Diş hekimleri ortaya çıkan ortodontik hastalıkları öngörerek önleyici tedbirler alabilir ve gerektiğinde ortodontistlere yönlendirebilir. Diş hekimi dişlerde oluşan boşlukları tedavi etmek yerine bu boşlukları önlemek için önlemler alacaktır. Özellikle sürme sonrası kalıcı dişler uygulandığında ağız boşluğunda kalması gereken dişler korunur.

Diş çürüğünü önleme prosedürü aşağıdaki gibidir:

• Fissür örtücü: Daimi dişlerin çiğneme yüzeyinde sıklıkla vadi çatlakları bulunur. Bu çatlaklar diş fırçasının kıllarından daha incedir ve oraya gelen yemek artıklarının temizlenmesi zordur. Çukur ve fissür örtücülerin prensibi diş çürüklerini önlemek için bu çatlakları diş çürüğü oluşmadan önce kapatmaktır.

• Florür jel uygulaması: Florür, diş minesindeki çatlakları onarabilen ve başlamış diş çürüklerinin gelişmesini engelleyen kimyasal bir maddedir. Çocuklar ve yetişkinler 6 ay içerisinde florür kullanır ve dişlerin yüzeyi tıpkı cilalı bir ağaç gibi korunur.

• Yer tutucu: Süt azı dişlerinde çürük olması durumunda dişlerin doldurulması gerekir. Bunun nedeni, süt dişlerinin alttan kalıcı dişler için yer tutucu görevi görmesidir. Süt dişleri eksikse, ortodontist veya pediatrik diş hekimi bir yer tutucunun gerekli olup olmadığını kontrol edecektir. Bu sayede ileride uzun süreli ortodontik tedaviye gerek kalmaz.

6-12 ay arası çocuklarda dişler çıkmaya başlar. Dişler çıktıkça bebekler daha kolay yemek yemeye ve daha kolay ses çıkarmaya başlar. Diş çıkarma sırasında bebeklerde ağrı, sinirlilik, beslenme sorunları, hafif ateş ve artan tükürük salgısı görülebilir. Ortodontik bozuklukların ana nedenlerinden biri parmak emmedir. Bu alışkanlık bebeklik döneminde normal kabul edilebilir. Bu dönemlerde çocuk diş doktoru desteği de alınabilir. Parmak emme 2-3 yaşından önce zararsız olsa da ileri yaşlarda kullanılırsa açık kapanış, üst çenede derinleşme, üst çenede daralma, alt çenede sarkma gibi sorunlara neden olabilir. Emzik, bırakması daha kolay olduğu için parmak emmeyi önlemenin en kolay yoludur. Bebeklerin kullanması gereken emzik, içbükey bir ortodontik emziktir.

Cocuk Dis Klinigi
Çocuk Diş Kliniği

Çocuk doktorları genellikle çocuk diş kliniği gibi kliniklerde gerçekleştirilir. Çocuk klinikleri tamamen çocuklara özel dizayn edilir ve kendilerini rahat hissetmeleri için çeşitli dekoratif eşyalar kullanılır. Sıkıcı bir ortamdan ziyade çocukların ve ailelerin eğlenebileceği bir ortam oluşturulur. Bazı çocuklara özel diş kliniklerinde olun alanları da bulunmaktadır. Böylece hem çocuklar hem de aileler eğlenceli vakit geçirir. Bu, çocukların psikolojisi ve ruh hali için önemlidir.

Kliniklerin bazılarında çocuklara ağız ve diş sağlığı eğitimi verilir ve dişlere nasıl daha iyi bakılabileceği gibi konularda da uygulamalı anlatım söz konusudur. Kliniklerdeki çocuklar için kullanılan teknik aletler mutlaka sterilize edilir ve bir çocuk için kullanılan aletler bir başka çocuk için asla kullanılmaz. Çocuk Diş Kliniği hizmeti veren pek çok ilkokul ve ortaokul da mevcuttur.

Çocukların kendilerini rahat hissetmesini sağlayacak bir ortamdan daha önemli olan şey doktorun çocuklara yaklaşımıdır. Çocuklardan anlayan, sabırlı ve yumuşak mizaçlı doktorlar, çocukları rahatlatmak açısından oldukça büyük önem taşır. Güler yüzlü olmak da çok önemlidir. Çocuklarla ve ailelerle iyi iletişim kurabilen doktorlar, çocuk ağız ve diş sağlığı konusunda ailelere oldukça yardımcı olmaktadır.

Kliniklerde sağlanan pek çok avantajın yanı sıra çocuklara evde de mutlaka aileler tarafından gerekli özen gösterilmeli ve ağız ve diş bakımı konusunda eğitimleri aksatılmamalıdır.

Klinik +1 Sosyal Medya Adreslerimiz

destek1

ARTIBİR AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI POLİKLİNİK HİZMETLERİ LİMİTED ŞİRKETİ KLİNİK +1 2021 – Tüm hakları saklıdır!